Khabarovsk Airport

Een koepelvormige passagiersterminal
  • luchtvaart
    luchtvaart

Op de grens tussen Rusland en China maakten we in samenwerking met ingenieursbureau Deerns een ontwerp voor een duurzame passagiersterminal voor de luchthaven van Khabarovsk. Om het grillige klimaat van Khabarovsk met warme zomers en erg koude winters te weerstaan, bedachten we een lichtgewicht constructie met EFTE kussens in de vorm van een koepel. Deze koepel vervangt alle bestaande terminalgebouwen en brengt alle functies onder één dak. Zo kunnen reizigers en personeel zich tussen alle functies van het vliegveld verplaatsen zonder dat ze het extreme klimaat hoeven te trotseren.

Khabarovsk 2

Energie besparen met de gevelvorm

We wilden zoveel mogelijk natuurlijke bronnen inzetten om te voorzien in het energieverbruik. Een koepelvormige gevel bleek de meest energie-efficiënte vorm. De oppervlakte van de koepel zorgt voor een minimaal aantal meters geveloppervlak tegen een maximale gebouwinhoud, waardoor oppervlakteverlies tot een minimum beperkt wordt.

In het ontwerp bedachten we twee lagen ETFE-kussens waardoor gebruikte opgewarmde lucht boven in de koepel tussen de twee lagen afgezogen kan worden. Zo ontstaat er een isolerende huid van warme lucht om de ruimte heen. De warmte uit de lucht in deze dubbele wand slaan we in de zomer op in de bodem en hergebruiken we in de winter om verse ventilatielucht te verwarmen.

Door de transparantie van de EFTE kussens valt er overal in de terminal daglicht binnen, wat positief uitwerkt op de gezondheid en het welzijn van werknemers en reizigers.

Flexibel, toekomstbestendig design

Onder de koepel plaatsten we alle faciliteiten voor de organisatie van nationale en internationale vluchten naast elkaar om loopafstanden te verkorten waardoor personeel efficiënt kan worden ingezet. Veiligheidsscheidingen brachten we horizontaal aan tussen verdiepingen, waardoor de vloeren zelf volledig vrij in te delen zijn. Deze indeling maakt toekomstige wijzigingen in de ruimte voor nationale- en internationale vluchten mogelijk.

Project details

Gegevens

Bruto vloeroppervlak 32.000 m² terminal binnenlandse vluchten, 16.000 m² terminal internationale vluchten, 17.500 m² techniek en ondersteuning
Programma Energiezuinige passagiersterminal
Start ontwerp Oktober 2013

Ontwerpteam

Opdrachtgever Krasnodar International Airport
Tender team Paul de Ruiter, Roel Rutgers
Adv. installaties Deerns raadgevende adviseurs