De komende jaren wordt de Rijksweg A9 verbreed en bij Amstelveen over een lengte van 1300 meter verdiept aangelegd. Een 200 meter lange brug moet het Amstelveense centrum bereikbaar houden voor fietsers en voetgangers uit Amstelveen Zuid.
Wij ontwierpen in samenwerking met CULD, Complex Urban Landscape Design BV en adviesbureau Tielemans Bouwconstructies BV, het winnende ontwerp: een landschappelijke “Bomenbrug” met de uitstraling van een lommerrijk park.
Ontwerp “Bomenbrug” duidelijk favoriet
Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen boden de inwoners van Amstelveen de gelegenheid om mee te beslissen over het ontwerp van de nieuwe brug over de A9.
Voorafgaand aan deze stemronde beoordeelde een team van deskundigen alle ingediende voorstellen op onder andere veiligheid, techniek, kosten en functionaliteit. Ons ontwerp werd geselecteerd als één van de vier kanshebbers waar de inwoners van Amstelveen zich eind november 2017 over mochten uitspreken. Met 77% van de 12.000 uitgebrachte stemmen bleek het ontwerp van de “Bomenbrug” duidelijk favoriet.
Wethouder A9 Herbert Raat (VVD): ‘’Amstelveen heeft overduidelijk gekozen. We zijn overweldigd door het succes. Dit laat zien dat inwoners graag mee willen beslissen over hoe hun stad eruit komt te zien. Het ontwerp past goed bij het groene karakter van de stad. Wat mij betreft is de volgende stap Amstelveners na laten denken over een naam voor de brug.´´
Iconische waarde op de A9
Vanaf de A9 presenteert ons ontwerp zich als herkenbaar groen landmark. We hebben de steunpunten van de brug vormgegeven als grote boompotten waar het brugdek als het ware omheen slingert. Deze reusachtige boompotten met grote inheemse bomen vormen straks een uniek herkenningspunt in het landelijke wegenstelsel.
’s Avonds worden de bomen en de beplanting subtiel aangelicht zodat dit nieuwe Amstelveense icoon ook in het donker een veilige oase van rust vormt boven het onderliggende snelverkeernetwerk.
Vlottere doorstroming en veiligere oversteek
De brug voor fietsers en voetgangers komt over het verkeersknooppunt te liggen parallel aan de Keizer Karelweg. Vanuit het zuiden gezien begint de brug bij de Ouderkerkerlaan en eindigt bij het busstation. Met deze brug wordt het gemotoriseerd verkeer gescheiden van het langzaam verkeer. Hierdoor ontstaat een vlottere doorstroming op het kruispunt en wordt de oversteek veiliger voor fietsers en voetgangers.
De ontwerpcombinatie van Paul de Ruiter Architects, Complex Urban Landscape Design en Tielemans Bouwconstructies legt zich de komende periode toe op het verder uitwerken van de lommerrijke verbindingsbrug die de groenstructuur van de stad versterkt. De bouw van de fietsbrug wordt in de laatste fase van het project verbreding A9 gerealiseerd en zal naar verwachting rond 2024 a 2026 in gebruik genomen worden.
Project details
Ontwerpteam
Ontwerp | Paul de Ruiter Architects i.s.m. Culd |
Project architect | Paul de Ruiter |