Paul de Ruiter

De Rotterdamsebaan

De nieuwe stadsentree van Den Haag

Rotterdamsebaan openingsbeeld
Rotterdamse baan N39 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N45 Ossip van Duivenbode 210222 175309
Rotterdamse baan N44 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N37 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N35 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N25 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N21 Ossip van Duivenbode
Rotterdamse baan N24 Ossip van Duivenbode
08 Vogelvlucht Rotterdamse baan Ossip gekropt
1 / 10

In opdracht van de BAM-Volker Combinatie Rotterdamsebaan ontwierpen we samen met Benthem Crouwel Architects en Landschappartners de Rotterdamsebaan, het grootste infrastructurele project in de geschiedenis van Den Haag. We wilden een indrukwekkende stadsentree neerzetten en tegelijkertijd het voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland worden. Deze nieuwe toegangsweg verbindt de Centrumring van Den Haag met snelwegen A4 en A13. Onderdeel van de Rotterdamsebaan is de 1,8 kilometer lange Victory Boogie Woogietunnel, een dienstgebouw dat zijn eigen energie opwekt door zonnepanelen en een gestroomlijnde voetgangersbrug die weerszijden van de Rotterdamsebaan met elkaar verbindt.

Thema's:
Infrastructuur, Design & Build, PPS, Energieproducerend, Innovatief klimaatsysteem

DUURZAAM ONTWERP

De Rotterdamsebaan is hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. De architecten hebben bij alle ontwerpkeuzes rekening gehouden met de duurzaamheid van project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Zo absorberen speciale betonnen goten in de berm het geluid en richten dit naar boven in plaats van zijwaarts en wordt er in de Victory Boogie Woogietunnel fijnstof van de auto’s afgevangen bij de tunnelingangen, wat zorgt voor ca. 50 procent minder uitstoot van fijnstof. Het dienstgebouw draait volledig op zelf opgewekte energie van de zonnecellen op het glooiende dak van het gebouw, die zonnecellen fungeren tevens als lichtfilter die voorkomt dat automobilitsten door zonlicht worden verblindt wanneer ze de tunnel in of uit rijden.

NATUURINCLUSIEVE ROUTE

Bij het ontwerp van de Rotterdamsebaan stond de inpassing in het landschap centraal. Door het overgrote deel van de route verdiept en ondergronds aan te leggen, bleef het bestaande, bovenliggende groen intact. Bovendien kon er een nieuw park aan het gebied worden toegevoegd, het Molenvlietpark. De voetganger komt via wandelpaden langs glooiende landschappen met weiden, bloemenvelden en waterpartijen met natuurvriendelijke oevers. Het dienstgebouw boven de tunnelmond is landschappelijk ingepast middels begroeide gevels waardoor het verkeer nagenoeg onzichtbaar is vanuit het park. Deze toevoeging van natuur, met wandelroutes, picknickplekken en (natuur)speelplekken is een groene aanwinst voor het stedelijke landschap en de biodiversiteit aldaar.

OVERBRUGGING

De nieuwe voetgangersbrug die weerszijden van de Rotterdamsebaan met elkaar verbindt, vormt een nieuwe entree naar het familiepark Drievliet. De brug heeft een strakke, gestroomlijnde aluminium buitenkant waardoor hij meekleurt met de omgeving en een warme, natuurlijke binnenkant met een dek van duurzaam hout. In het midden van de brug is de balustrade verhoogd, wat het geluid van de autoweg dempt en een comfortabel, omsloten gevoel geeft. Waar de brug het groene landschap doorkruist, is de balustrade juist laag om mooi over de omgeving uit te kunnen kijken.


GESTROOMLIJNDE ROUTE

In het ontwerp hebben Benthem Crouwel Architects en Paul de Ruiter Architects het perspectief van de automobilist en de voetganger samengebracht in een spannend contrast tussen vorm en materiaal. De automobilisten zullen de Rotterdamsebaan ervaren als een heldere, duidelijke route met een uniek en consistent ontwerp.

De rand van de verdiepte ligging wordt gekenmerkt door haar karakteristieke reling van vleugelvormige lamellen, het gestroomlijnde wegtracé straalt rust uit door de doorlopende wit gekromde wanden die de lijn-verlichting reflecteren en de aangepaste

Project details

Gegevens

Programma Nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag.
Start ontwerp November 2014
Start bouw Mei 2016 (Mercuriusweg tussen de Binckhorstlaan en de Neherkade en het inrichten van het werkterrein in de Vlietzone), Zomer 2016 (Laan van Hoornwijck ), januari 2018 (tunnel).
Oplevering Februari 2021

Ontwerpteam

Opdrachtgever Combinatie Rotterdamsebaan: BAM, Volker Wessels, Bedrijven van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis
Ontwerp Paul de Ruiter Architects i.s.m. Benthem Crouwel Architects
Project architect Paul de Ruiter
Project leider Marlous Vriethoff
Project team Ronald Hageman, Roel Rutgers, Joost Vos, Jan Benthem, Moon Brader, Willem Jan Van der Gugten
Landschapsarchitect Landschapspartners
Aannemer BAM, Van Hattum, Blankevoort, KWS en Vialis

Deel deze pagina