'DENISE' De Nieuwe Internationale School Esprit

Monumentaal onderwijsgebouw wordt in ere hersteld
  • onderwijs
    onderwijs
  • Interieur
    Interieur
  • Herontwikkeling
    Herontwikkeling

De Nieuwe Internationale School Esprit (DENISE) is één van de twaalf scholen van de Esprit Scholengemeenschap in Amsterdam. De school heeft een internationaal karakter en biedt kinderen van alle nationaliteiten tweetalig primair- en voortgezet onderwijs. Om in te kunnen spelen op het toenemend aantal leerlingen, heeft de school op korte termijn een nieuw gebouw nodig.

Voor DENISE transformeren wij een voormalig onderwijsgebouw uit 1959 tot een moderne school die voldoet aan alle hedendaagse eisen van onderwijshuisvesting. Het monumentale pand, ontworpen door de bekende architect Jan Leupen, wordt in ere herstelt en zo aangepast dat het voldoende ruimte biedt voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs van DENISE.

DENISE zal eind 2018 het gerenoveerde pand betrekken.

schoolgebouw van DENISE zorgt voor bruisende dynamiek in de wijk
Denise 2
Denise 3

Bruisende dynamiek in de wijk

Het schoolgebouw van DENISE is gelegen aan het Piet Mondriaanplein in Overtoomse Veld, Amsterdam Nieuw-West. Het is een wijk die momenteel een snelle transitie doormaakt en in grote mate geüpgrade wordt. De renovatie van het voormalig Cartesius Lyceum tot het nieuwe schoolgebouw van DENISE zorgt voor frisse, bruisende dynamiek in de wijk.

Omdat De Nieuwe International School Espirt zowel primair als voortgezet onderwijs huisvest, hebben we in ons ontwerp rekening gehouden met het aanbrengen van een natuurlijke en vanzelfsprekende scheiding van beide onderwijsvormen in het gebouw.

Denise 4

Souterrain wordt nieuwe begane grond

Door het maaiveld te verlagen en de bestaande entree aan te passen, wordt het souterrain de nieuwe begane grond die ruimte biedt aan een volwaardige onderwijsverdieping voor het primair onderwijs.

Alle lokalen op deze verdieping zijn aan de gevel gelegen en kunnen geclusterd worden door schuifwanden die in de tussenmuren zijn opgenomen. De glazen puien van vloer tot plafond zorgen voor een rijke inval van natuurlijk daglicht en een heerlijk uitzicht.

Elk klaslokaal heeft via een eigen buitendeur direct toegang tot het speelterrein. Zo kunnen alle klassen op ieder gewenst moment van de dag onafhankelijk van elkaar naar buiten. Dit geeft rust in het gebouw en motiveert om schoolse activiteiten buiten plaats te laten vinden.

Denise 5
Denise 6

Het speellokaal vormt het hart van deze onderwijsverdieping. Hier kunnen de basisschool kinderen binnen met elkaar spelen. De ruimte is akoestisch afgeschermd van de omgeving met een dikke wand. Deze wand is aan de buitenkant voorzien van nisjes met een warm karakter waar kinderen de gelegenheid hebben om in alle rust een boekje te lezen.

1 identiteit door consequent interieur

Op de boven gelegen verdiepingen bevindt zich het voortgezet onderwijs van DENISE. Het interieur van het primair onderwijs wordt hier consequent doorgezet zodat de school één identiteit krijgt waarin functionaliteit en flexibiliteit centraal staan.

Denise 7
Denise 8

Ook op deze verdiepingen zorgen grote glazen puien voor een vrije inval van natuurlijk daglicht en een open, transparante uitstraling. De brede gangzone die aan de diverse lokalen grenst, is ingericht met studie en lounge plekken die gedurende de dag flexibel ingezet kunnen worden.

Het theater vormt het kloppend hart van de school

Drama vormt een belangrijk onderdeel van het lesprogramma van zowel het primair als het voortgezet onderwijs van DENISE. Het theater is en blijft dan ook het kloppend hart van de school. Het huidige balkon wordt omgebouwd tot muzieklokaal en er wordt een nieuwe balkon in gehangen wat zich rond het theater vormt. Het theater kan zowel overdag als ’s avonds gebruikt worden voor onderwijs en grote theatervoorstellingen. Ook het prachtige, ruimtelijke trappenhuis tussen het theater en de entree brengen we terug in de oude staat. Op de verschillende verdiepingen rondom de trap komen studie- en ontmoetingsplekken voor leerlingen, deze ontmoetingsplekken dienen tevens als pauzeplekken.

Natuurlijke toevoer van frisse lucht

Om de onderwijsruimtes te voorzien van een goed klimaat brengen we een nieuw klimaatsysteem aan. Dit systeem gaat uit van natuurlijke toevoer van zuurstof, via de gevel en mechanisch afvoer. Dit gebeurt op basis van CO2 detectie waardoor de installatie efficiënt 'on demand' voor voldoende frisse lucht zorgt maar toch energiezuinig is.

De luchttoevoerroosters worden onzichtbaar achter de zonweringelementen in de gevel geplaatst. Het klimaatsysteem wordt verticaal verspreidt door de school en wordt slim verwerkt in de kastenwanden. Hierdoor hoeven er geen grote kanalen door de school versleept te worden en is alles uit het zicht, wat voor een nette en rustige uitstraling zorgt.

Voor een verdere verbetering van het binnenklimaat worden de bestaande kozijnen op de verdiepingen vervangen door nieuwe houten kozijnen met isolatieglas. Dit beperkt tevens het energieverbruik. Om de monumentale uitstraling van het pand te handhaven, wordt bij de nieuwe gevelelementen de originele maatvoering doorgezet. Rechte zonnenschermen vervangen straks de uitvalzonwering. Zo krijgt het buitenaanzicht een mooie afwisselende vlakverdeling.

Denise 9

Project details

Gegevens

Naam en plaats Piet Mondriaanstraat 140, Amsterdam
Bruto vloeroppervlak 8.800m² -> 7.600m² onderwijs
1.200m² sport
Programma Renovatie onderwijsgebouw
Start ontwerp Maart 2017
Start bouw Eind 2018

Ontwerpteam

Opdrachtgever Esprit Scholen
Project architecten Paul de Ruiter & Noud Paes
Projectleider Martijn van Gameren
Project team Sander Bakker, Gianna Bottema, Richard Buijs, Florina Nentu
Project Management HEVO
Adviseur constructie Pieters Bouwtechniek Amsterdam
Adviseur installaties Klicktet
Adviseur bouwfysica DWA