De gemeente Rotterdam zocht naar een ontwerp dat de parkeerproblematiek in het Museumpark op kon lossen, en dat past in het culturele hart van de stad grenzend aan het Natuurhistorisch Museum, de Kunsthal en museum Boijmans van Beuningen. Wij bedachten een ondergrondse parkeergarage die plek biedt aan ruim 1.150 auto's en tegelijkertijd functioneert als waterberging met een capaciteit van 10.000 m3. Ook gaven we het bovenliggende terrein dat de musea verbindt met het Erasmus MC een make-over.
Parkeren onder de grond
De 1.150 parkeerplekken verdeelden we over drie ondergrondse lagen. Je rijdt de parkeergarage binnen op niveau -2 van waar je vervolgens kunt doorrijden naar -1 en -3. Veiligheid en beleving van de parkeerruimte was ons belangrijkste uitgangspunt. Met de voetganger in gedachte ontwierpen we een heldere en overzichtelijke routing en brachten we vides aan beide zijden van de ondergrondse ruimte aan voor de inval van natuurlijk daglicht.
De opvang van overtollig water
Onder de inrit van de parkeergarage bouwden we een bassin van 60 bij 35 meter om bij hevige regenval een deel van het overtollige water in het centrum van de stad op te vangen. Zodra het rioolstelsel dreigt over te lopen wordt de schuif van de ondergrondse waterberging opengezet. Binnen een half uur loopt de waterberging vol met zo’n 10 miljoen liter water. Het rioolstelsel wordt hiermee voor een kwart ontlast.
Het Paviljoen als verbinding tussen onder- en bovengronds
Het transparante Museumpark Paviljoen vormt een belangrijk voetgangersknooppunt van verkeersstromen op verschillende niveaus. Het paviljoen overbrugt de verbinding tussen de 4,5 meter hoger gelegen backbone van het Erasmus MC, de traverse en de uitgang van de Museumpark parkeergarage. Vanuit het Museumpark gezien is het glazen paviljoen het sluitstuk van de transparante traverse. Ook ontwierpen we de brug die het paviljoen verbindt met het Erasmus MC en het Museumpark.
Project details
Gegevens
Locatie | Museumpark, Rotterdam |
Bruto vloeroppervlak | 31.000 m2 (parkeergarage); 253 m2 (paviljoen) |
Inhoud | 83.700 m3 |
Programma | Ondergrondse parkeergarage voor 1.150 auto’s met een ondergrondse waterberging van 10.000 m3 |
Start ontwerp | 2003 (parkeergarage); Juli 2010 (paviljoen) |
Start uitvoering | Mei 2005 (parkeergarage); Juli 2010 (paviljoen) |
Oplevering | Februari 2010 (parkeergarage); Mei 2013 (paviljoen) |
Ontwerpteam
Opdrachtgever | Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam |
Opdrachtgever waterberging | Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard; Gemeente Werken Rotterdam |
Gebruiker | Bezoekers Museumpark en Erasmus MC |
Project architect | Paul de Ruiter |
Project team | Richard Buijs, Noud Paes, Haik Hanemaaijer, Robin Kerssens, Wilko de Haan, Marieke Sijm, Willeke Smit, Sander van Veen, Willem Jan Landman, Michael Noordam |
Bouwmanagement | Oostelbos Van den Berg bouwmanagement & Huisvestingsadvies (parkeergarage); ABT en EGM Architecten (paviljoen) |
Adviseur constructie | Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam (parkeergarage); Aronsohn Raadgevende Adviseurs (paviljoen) |
Adviseur parkeren | Spark, Twynstra Gudde Management Consultants |
Adviseur geluid en trillingen | Peutz |
Adviseur bouwfysica | Caubergen Huygen |
Landschapsontwerp | Paul de Ruiter Architects i.s.m. dienst Stedenbouw+Volkshuisvesting, OMA, Inside Outside |
Stedenbouwkundige | dS+V |
Aannemer | Strukton Betonbouw (parkeergarage); Ballast Nedam & BAM (paviljoen) |
Fotografie | Pieter Kers, Jeroen Musch, Simone Engelen |