Museumpark

Parkeren in de grootste ondergrondse waterberging van Nederland
  • parkeren
    parkeren

De gemeente Rotterdam zocht naar een ontwerp dat de parkeerproblematiek in het Museumpark op kon lossen, en dat past in het culturele hart van de stad grenzend aan het Natuurhistorisch Museum, de Kunsthal en museum Boijmans van Beuningen. Wij bedachten een ondergrondse parkeergarage die plek biedt aan ruim 1.150 auto's en tegelijkertijd functioneert als waterberging met een capaciteit van 10.000 m3. Ook gaven we het bovenliggende terrein dat de musea verbindt met het Erasmus MC een make-over.

Museumpark 2 1
Museumpark 2 2
Museumpark 2 3
Museumpark 2 4
Museumpark 2 5
Museumpark 2 6

Parkeren onder de grond

De 1.150 parkeerplekken verdeelden we over drie ondergrondse lagen. Je rijdt de parkeergarage binnen op niveau -2 van waar je vervolgens kunt doorrijden naar -1 en -3. Veiligheid en beleving van de parkeerruimte was ons belangrijkste uitgangspunt. Met de voetganger in gedachte ontwierpen we een heldere en overzichtelijke routing en brachten we vides aan beide zijden van de ondergrondse ruimte aan voor de inval van natuurlijk daglicht.

Museumpark 3 1
Museumpark 3 2

De opvang van overtollig water

Onder de inrit van de parkeergarage bouwden we een bassin van 60 bij 35 meter om bij hevige regenval een deel van het overtollige water in het centrum van de stad op te vangen. Zodra het rioolstelsel dreigt over te lopen wordt de schuif van de ondergrondse waterberging opengezet. Binnen een half uur loopt de waterberging vol met zo’n 10 miljoen liter water. Het rioolstelsel wordt hiermee voor een kwart ontlast.

Museumpark 4 1
Museumpark 4 2
Museumpark 4 3

Het Paviljoen als verbinding tussen onder- en bovengronds

Het transparante Museumpark Paviljoen vormt een belangrijk voetgangersknooppunt van verkeersstromen op verschillende niveaus. Het paviljoen overbrugt de verbinding tussen de 4,5 meter hoger gelegen backbone van het Erasmus MC, de traverse en de uitgang van de Museumpark parkeergarage. Vanuit het Museumpark gezien is het glazen paviljoen het sluitstuk van de transparante traverse. Ook ontwierpen we de brug die het paviljoen verbindt met het Erasmus MC en het Museumpark.

Project details

Gegevens

Locatie Museumpark, Rotterdam
Bruto vloeroppervlak 31.000 m2 (parkeergarage); 253 m2 (paviljoen)
Inhoud 83.700 m3
Programma Ondergrondse parkeergarage voor 1.150 auto’s met een ondergrondse waterberging van 10.000 m3
Start ontwerp 2003 (parkeergarage); Juli 2010 (paviljoen)
Start uitvoering Mei 2005 (parkeergarage); Juli 2010 (paviljoen)
Oplevering Februari 2010 (parkeergarage); Mei 2013 (paviljoen)

Ontwerpteam

Opdrachtgever Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam
Opdrachtgever waterberging Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard; Gemeente Werken Rotterdam
Gebruiker Bezoekers Museumpark en Erasmus MC
Project architect Paul de Ruiter
Project team Richard Buijs, Noud Paes, Haik Hanemaaijer, Robin Kerssens, Wilko de Haan, Marieke Sijm, Willeke Smit, Sander van Veen, Willem Jan Landman, Michael Noordam
Bouwmanagement Oostelbos Van den Berg bouwmanagement & Huisvestingsadvies (parkeergarage); ABT en EGM Architecten (paviljoen)
Adviseur constructie Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam (parkeergarage); Aronsohn Raadgevende Adviseurs (paviljoen)
Adviseur parkeren Spark, Twynstra Gudde Management Consultants
Adviseur geluid en trillingen Peutz
Adviseur bouwfysica Caubergen Huygen
Landschapsontwerp Paul de Ruiter Architects i.s.m. dienst Stedenbouw+Volkshuisvesting, OMA, Inside Outside
Stedenbouwkundige dS+V
Aannemer Strukton Betonbouw (parkeergarage); Ballast Nedam & BAM (paviljoen)
Fotografie Pieter Kers, Jeroen Musch, Simone Engelen