Exterieur1 Zonder Logo

Campus aan De Lanen

De natuur als inspiratiebron
Exterieur 2 Zonder Logo
Interieur Boven Zonder Logo
Interieur Entree Zonder Logo
Exterieur1 Zonder Logo
Exterieur 2 Zonder Logo
Interieur Boven Zonder Logo
Interieur Entree Zonder Logo

/

De natuur als inspiratiebron

In de Groote Wielen in Rosmalen ontwierpen wij een bijzondere plek: een onderwijsgebouw ingebed in een groen landschap middenin een nieuwe woonwijk, dat aansluit op de biofilische onderwijsvisie van Campus aan De Lanen. Campus aan De Lanen biedt opvang en onderwijs onder één dak voor kinderen van 0 tot 15 jaar. Een eigentijds concept waarin kinderopvang, basisonderwijs én voortgezet onderwijs samenwerken en kinderen van verschillende leeftijden elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Naast meerdere onderwijsgebouwen omvat de Campus ook een sportgebouw die buiten schooltijd ook door sportverenigingen uit de buurt gebruikt kan worden.

Biofillisch

De term biofilie komt van de Amerikaanse bioloog Edward Wilson en betekent ‘liefde voor de natuur’. De architectonische visie gaat uit van het gebruik van natuurlijke materialen en kleuren, het binnenbrengen van veel daglicht, ontwerpen met planten en uitzicht op de groene omgeving. Kortom een gebouw waar je één met de natuur bent.


De wereld ontdekken

De onderwijsvisie van Campus aan De Lanen is geïnspireerd op Montessori onderwijs en “gestalt leren” waarbij het kind wordt aangemoedigd om zelf de wereld te ontdekken. Campus aan De Lanen gaat daarbij uit van een holistisch mensbeeld met als doel een natuurlijke leeromgeving te creëren waarin het kind in zijn totaliteit goed kan gedijen. Dagelijks contact met de natuur en een omgeving met natuurlijke elementen, materialen en kleuren zijn binnen deze biofilische onderwijsvisie essentiële onderdelen voor de ontwikkeling van een kind. Alles binnen het onderwijsprogramma is erop gericht om de zintuigen en de instinctieve reacties de kinderen te prikkelen zodat ze zelf op onderzoek uit gaan. De kinderen krijgen binnen en buiten les en de buitenruimtes zijn dan ook net zo belangrijk voor het onderwijs van Campus aan de Lanen als het onderwijsgebouw zelf.


Vloeiende verbinding met de natuur

In aansluiting op deze unieke onderwijsvisie ontwierpen wij een biofilisch, circulair schoolgebouw dat zowel van binnen als van buiten verbonden is met de natuur. Verzonken in de landschappelijke omgeving gaat het onderwijsgebouw een vloeiende verbinding aan met de omliggende natuurlijk buitenruimtes zoals de waterspeelplaats, de groene geveltuinen en de natuurspeelplaats die de kinderen uitnodigen om op hun eigen tempo te spelen, te onderzoeken en hun omgeving te verkennen.

De nieuwe onderwijsomgeving heeft geen lokalen. Het ontwerp bestaat uit vier paviljoens met alle vier een unieke functie, identiteit en uitstraling waardoor een heus “campus gevoel” ontstaat. De vier zijn verbonden door twee kruisende daklichtstraten en komen samen in het verbindend hart van deze onderwijscampus; genaamd het “Plaza Mayor”.

Natuurlijke materialen

Ook het onderwijsgebouw zelf ademt natuur. Overal zijn natuurlijke (circulaire en biobased) materialen en kleuren toegepast. Zo is de volledige constructie van de Plaza Mayor inclusief de twee grote podiumtrappen uitgevoerd in hout. En is de constructie van de vier paviljoens demontabel uitgevoerd. Om de akoestiek te optimaliseren is vilt toegepast en zijn de vloeren uitgevoerd op basis van kurk. De gevel is losmaakbaar en voorzien van biocomposiet gevelbekleding.

Buiten gaat naadloos over in binnen

Het gevoel om binnen in het gebouw toch buiten te zijn, wordt benadrukt door de daklichtstraten en de transparante gevels met te openen ramen. Zo kunnen daglicht en frisse lucht tot diep in het gebouw doordringen. Om de ecologie en biodiversiteit te versterken wordt de natuur op en aan het gebouw aangebracht door groene gevels, nestkasten, een biodivers groendak en ligt het gebouw in een groen grondlichaam dat plek biedt aan allerlei vogels, vlinders en insecten. Door dit uitzicht op de levende natuur en de directe toegang vanuit het onderwijs lopen binnen en buiten voor de kinderen naadloos in elkaar over.

Thema's: onderwijs, circulair

Project details

Gegevens

Ontwerpteam