DUURZAAM ONTWERP
De Rotterdamsebaan is hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. De architecten hebben bij alle ontwerpkeuzes rekening gehouden met de duurzaamheid van project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Zo absorberen speciale betonnen goten in de berm het geluid en richten dit naar boven in plaats van zijwaarts en wordt er in de Victory Boogie Woogietunnel fijnstof van de auto’s afgevangen bij de tunnelingangen, wat zorgt voor ca. 50 procent minder uitstoot van fijnstof. Het dienstgebouw draait volledig op zelf opgewekte energie van de zonnecellen op het glooiende dak van het gebouw, die zonnecellen fungeren tevens als lichtfilter die voorkomt dat automobilitsten door zonlicht worden verblindt wanneer ze de tunnel in of uit rijden.
NATUURINCLUSIEVE ROUTE
Bij het ontwerp van de Rotterdamsebaan stond de inpassing in het landschap centraal. Door het overgrote deel van de route verdiept en ondergronds aan te leggen, bleef het bestaande, bovenliggende groen intact. Bovendien kon er een nieuw park aan het gebied worden toegevoegd, het Molenvlietpark. De voetganger komt via wandelpaden langs glooiende landschappen met weiden, bloemenvelden en waterpartijen met natuurvriendelijke oevers. Het dienstgebouw boven de tunnelmond is landschappelijk ingepast middels begroeide gevels waardoor het verkeer nagenoeg onzichtbaar is vanuit het park. Deze toevoeging van natuur, met wandelroutes, picknickplekken en (natuur)speelplekken is een groene aanwinst voor het stedelijke landschap en de biodiversiteit aldaar.