Om de parkeerdruk in de Bergpolderwijk in Rotterdam te verminderen heeft de Gemeente Rotterdam besloten om een volautomatische parkeergarage voor 140 auto's onder het Insulindeplein te realiseren. Het is de eerste volautomatische stallingsparkeergarage voor de Gemeente Rotterdam.
Intelligente parkeerwijze
De parkeergarage beschikt over twee in-/uitritten en een wachtruimte. Bij binnenkomst plaatst de bestuurder bovengronds de auto op een liftplateau. Een scan controleert of de auto goed geparkeerd is en dat er geen personen meer in de in/uitritruimte zijn. De autolift brengt dan pas de auto ondergronds en geeft de auto door aan het automatische parkeersysteem en plaatst de auto op zijn parkeerplek. In de wachtruimte of via Internet kan de auto worden opgeroepen en volgt de auto de omgekeerde weg waarbij de lift de auto omdraait zodat men vooruit uit de in-/uitrit kan wegrijden.
Efficiënte parkeeroplossing
Door de geavanceerde parkeermachine kan worden bespaard op: substantieel ondergronds bouwvolume; een 24/7 bewaker; energie doordat er geen permanente ventilatie en verlichting nodig is. Doordat het parkeren in een transparante ruimte bovengronds kan plaatsvinden is de sociale veiligheid tevens toegenomen en zijn beschadiging of vervuiling van de geparkeerde auto's tot een minimum beperkt.
Dynamisch architectonisch volume
Om het gevoel van veiligheid verder te vergroten zijn de bovengrondse inrit boxen en wachtruimte in een transparant glazen minimalistisch rechthoekig volume opgenomen. De glazen gevel is bedrukt met zilverkleurige lichtreflecterende verticale strepen. De spiegelende strepen zorgen er voor dat het gebouw van binnenuit transparant is zonder dat de ruimte opwarmt door zoninstraling. Door de spiegeling ontstaat er een dynamisch architectonisch volume die een speelse interactie aan gaat met de omgeving.
Project details
Gegevens
Locatie | Rotterdam |
Programma | Ondergrondse automatische parkeergarage |
Start ontwerp | Augustus 2003 |
Start bouw | April 2006 |
Oplevering | September 2010 |
Volume | 9.800 m³ |
Aantal parkeerplaatsen | 140 |
Ontwerpteam
Opdrachtgever | Ontwikkelbedrijf Rotterdam |
Beheer | Stadstoezicht Rotterdam |
Ontwerp | Paul de Ruiter Architects bv |
Project architect | Paul de Ruiter |
Project team | Willeke Smit, Sander van Veen, Marlous Vriethoff |
Adviseur constructie | Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam |
Projectleider | Marlous Vriethoff |
Adviseur installatie | TS&A, Van Capellen Advies, Terberg |
Stedenbouwkundige | dS+V |
Aannemer | Ballast Nedam |
Fotografie | Pieter Kers |