Paul de Ruiter

Insulindeplein parkeergarage

Veilige en duurzame parkeeroplossing

Insulindeplein 1
Insulindeplein 2
Insulindeplein 3
Insulindeplein s2
Insulindeplein s1
Insulindeplein s3
1 / 6

Om de parkeerdruk in de Bergpolderwijk in Rotterdam te verminderen heeft de Gemeente Rotterdam besloten om een volautomatische parkeergarage voor 140 auto's onder het Insulindeplein te realiseren. Het is de eerste volautomatische stallingsparkeergarage voor de Gemeente Rotterdam.

Thema's:
Parkeren

Intelligente parkeerwijze

De parkeergarage beschikt over twee in-/uitritten en een wachtruimte. Bij binnenkomst plaatst de bestuurder bovengronds de auto op een liftplateau. Een scan controleert of de auto goed geparkeerd is en dat er geen personen meer in de in/uitritruimte zijn. De autolift brengt dan pas de auto ondergronds en geeft de auto door aan het automatische parkeersysteem en plaatst de auto op zijn parkeerplek. In de wachtruimte of via Internet kan de auto worden opgeroepen en volgt de auto de omgekeerde weg waarbij de lift de auto omdraait zodat men vooruit uit de in-/uitrit kan wegrijden.

Efficiënte parkeeroplossing

Door de geavanceerde parkeermachine kan worden bespaard op: substantieel ondergronds bouwvolume; een 24/7 bewaker; energie doordat er geen permanente ventilatie en verlichting nodig is. Doordat het parkeren in een transparante ruimte bovengronds kan plaatsvinden is de sociale veiligheid tevens toegenomen en zijn beschadiging of vervuiling van de geparkeerde auto's tot een minimum beperkt.

De geavanceerde parkeertechniek biedt een oplossing voor ruimte- en energieverspilling

Dynamisch architectonisch volume

Om het gevoel van veiligheid verder te vergroten zijn de bovengrondse inrit boxen en wachtruimte in een transparant glazen minimalistisch rechthoekig volume opgenomen. De glazen gevel is bedrukt met zilverkleurige lichtreflecterende verticale strepen. De spiegelende strepen zorgen er voor dat het gebouw van binnenuit transparant is zonder dat de ruimte opwarmt door zoninstraling. Door de spiegeling ontstaat er een dynamisch architectonisch volume die een speelse interactie aan gaat met de omgeving.

De ondergrondse parkeergarage vergroot de sociale veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte

Project details

Gegevens

Locatie Rotterdam
Programma Ondergrondse automatische parkeergarage
Start ontwerp Augustus 2003
Start bouw April 2006
Oplevering September 2010
Volume 9.800 m³
Aantal parkeerplaatsen 140

Ontwerpteam

Opdrachtgever Ontwikkelbedrijf Rotterdam
Beheer Stadstoezicht Rotterdam
Ontwerp Paul de Ruiter Architects bv
Project architect Paul de Ruiter
Project team Willeke Smit, Sander van Veen, Marlous Vriethoff
Adviseur constructie Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam
Projectleider Marlous Vriethoff
Adviseur installatie TS&A, Van Capellen Advies, Terberg
Stedenbouwkundige dS+V
Aannemer Ballast Nedam
Fotografie Pieter Kers

Deel deze pagina